رضا ایرانمنش این روزها چه می کند ؟
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۲۶۲۹
رضا ایرانمنش اخیرا مشغول ساخت یک فیلم کوتاه بود که هنگام فیلمبرداری پایش شکست و خانهنشین شد. او اگرچه با همین شرایط فیلمش را تمام کرده ولی از برخی مسائل و بیتوجهیها گله دارد.
این بازیگر و جانباز شیمیایی جنگ ایران و عراق مدتهاست که تصویرش در قاب تلویزیون یا پرده سینما دیده نشده که بخشی از آن در چند سال گذشته به مشکلات جسمی برمیگشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در این باره در گفتوگویی کوتاه با ایسنا بیان میکند: سال گذشته در شش، هفت فیلم و سریال بازی کردم که در موضوعها و ژانرهای مختلفی هم بودند ولی آماده نشدهاند. امسال هم چند پیشنهاد داشتم که برای کار نپسندیدم و یکی، دو متن دیگر را هم مشغول خواندن هستم تا ببینیم چه میشود، البته فیلم کوتاهی را هم ساختهام ولی حدود 20 روز قبل سر صحنه زمین خوردم و سه نقطه از پایم شکست که با آتل بسته شده و فعلا در منزل هستم.
ایرانمنش درباره شرایط این روزهای کار در سینما هم میگوید: وضعیت نسبت به دوران شیوع کرونا بهتر شده ولی شرایط اقتصادی خیلی سخت است و برهمه چیز تاثیر میگذارد؛ یعنی تهیهکنندهها برای پروژههای خود براورد اولیهای دارند و طبق آن کار را پیش میبرند ولی شب که میخوابند و صبح بیدار میشوند متوجه میشوند که بالا رفتن قیمت چهار جنس، همه چیز افزایش قیمت داشته است و به این ترتیب حتی برای وسایل و تجهیزاتی که اجاره میشد نیز بهای بیشتری باید داده شود.
او در پاسخ به اینکه در این شرایط اقتصادی آیا حمایتهای لازم از سوی مراجع مرتبط با جانبازان مثل بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده، اظهار میکند: من با وجود اینکه کارت جانبازی دارم از چیزی بهرهمند نیستم. کاری انجام نمیدهند و همه چیز فقط شعار است. به قول معروف میگویند "توش خودمون رو کشته و بیرونش مردم رو". مردم فکر میکنند به خانواده شهدا و جانبازها چه رسیدگیهایی میشود، غافل از اینکه مثلا من برای اینکه داروهایم را بتوانم تهیه کنم، آنقدر با مانع و سنگاندازی مواجه میشوم و آنقدر پروسه سخت پیش پای ما میگذارند که آدم عطایش را به لقایش میبخشد، چون باید پزشکانی مشخصی کمیسیون تشکیل دهند و بررسی کنند، بعد فقط به چند شعبه محدود و خاص برویم آن هم در زمانهای خاص تا در نهایت موردی را تایید کنند در حالی که داروهایی که من - جانباز شیمیایی - مصرف میکنم اکثرا ثابت است و باید خودشان دو دستی بیاورند و تقدیم کنند ولی... من چندین سال است که خودم داروها را آزاد تهیه میکنم چون واقعا خسته شدهام.
ایرانمنش که در دهه 70 برای بازی در فیلم «سجاده آتش» نامزد دریافت سیمرغ بهترین بلورین بهترین بازیگر نقش اول شده بود، سابقه بازی در فیلمهایی همچون «آخرین شناسایی»، «دکل»، «کمین»، «ترور» و سریالهای «وفا»، «مردان آنجلس» و «ستایش» را در کارنامه کاری خود دارد. او در سالهای اخیر قصد داشت سریالی را با نام «سپهسالار» برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: رضا ایرانمنش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
رسانه اصولگرای جوان نوشت: مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است.
روزنامه جوان نوشت:
دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.